Wine Society - Niet te veel hè? - Perswijn
Reportages & ReizenWine Society

Wine Society – Niet te veel hè?

Als weldenkende mensen leven we in verwarrende tijden waarin niet altijd even duidelijk is wat de medemens in wijnland nu precies voor heeft. Zo ontvingen we in december van de KVNW een opgetogen persbericht waarin melding werd gemaakt van de participatie door WIM (Wine in Moderation) in een serie wijnprogramma’s die vanaf maart op de commerciële zender 24Kitchen zal worden uitgezonden.


Volksvriend Harold Hamersma maakt daarin een road trip door Californië in het gezelschap van schrijver Ronald Giphart. Dat wordt dus vast lachen geblazen, wan o wee als wijn niet ‘leuk’ is. Het lijkt wel een format van MAX, maar alles beter dan nog een keer een paljas met een hangsnor en een alpinopet. Dit echter terzijde. Een en ander impliceert dus dat er volop reclame gemaakt zal worden voor Californische wijn. Niet echt een speler van formaat op de Nederlandse markt, maar dat mag de pret niet drukken. Sideways op zijn Nederlands? Helaas niet.
Het Roodtrip duo: Ronald Giphart & Harold Hamersma
Wordt er in Sideways namelijk levensecht en onbedaarlijk op los gezopen, in De Wit, Rosé en Roodtrip – ha, ha, wat een briljante naam – steekt de calvinistische dominee die in het spoor van de zakenman volgt een vermanend vingertje op. Lees even mee:“24Kitchen en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) slaan de handen ineen om samen meer bewustwording te creëren over verantwoord genieten van wijn. Actief informeren over het verantwoord drinken van wijn staat hierbij centraal. In ‘De Wit, Rosé & Roodtrip’, vanaf maart 2017 te zien op 24Kitchen, tonen wijnkenner Harold Hamersma en schrijver Ronald Giphart tijdens een roadtrip door Californië hoe bewust te genieten van wijn.” “In ‘De Wit, Rosé & Roodtrip’ bezoeken [ze] Californische wijnhuizen en besteden ze aandacht aan de Wine in Moderation-campagne van de KVNW. Wine in Moderation is een campagne waarin het genieten van wijn, maar drinken met mate centraal staat. Zo laten Hamersma en Giphart kijkers zien hoe bewust te genieten van een goed glas wijn. Naast het tv-programma komt de Wine in Moderation-campagne ook terug op 24Kitchen.nl, de social media kanalen en in de promo’s van het nieuwe programma.”

Gemoraliseer? Betutteling? Een dubbele agenda? Als handelaar wil je toch maar één ding: omzetgroei door meer te verkopen. Wat nou, drinken met de handrem erop? Uit angst voor eventuele nare maatregelen door de overheid? Alsof die zich recentelijk al niet genoeg heeft laten gelden met accijnsverhogingen. Zoals die op stille wijnen om de ten onrechte zo bejubelde afschaffing van het bizar hoge tarief op mousserende te compenseren. Tussen haakjes, zendt 24Kitchen eigenlijk ook kookprogramma’s uit waarin gepreekt wordt om niet te veel te eten? Aangezien bij datzelfde 24Kitchen, net als het bij bepaalde wijnhandelaren populaire programma Business Class van de zelfbenoemde zakengoeroe Harry Mens, niets voor niets gaat, heeft de KVNW een flinke duit mogen bijdragen voor de participatie. Naar Wine Society uit betrouwbare bron vernam, gaat het om een bedrag van 65.000 euro, bijna het dubbele van wat het California Wine Instititute zou hebben bijgedragen. Apart, gelet op vineuze zwaartepunt van de serie.
WIM: Wine in Moderation
Voor de zekerheid even navraag gedaan bij de KVNW. Tja, nou, umme, een exact bedrag wilde men in eerste instantie niet bevestigen, wel dat het om een ‘aanzienlijk’ som geld ging. Voor het kleine wijnwereldje althans, want in andere sectoren zou het gezien worden als pindanootjes. In tweede instantie, op het hoogste niveau binnen de organisatie, werd het bedrag niet ontkend. Of het een verantwoorde uitgave is, is vraag twee. Men heeft zich bij WIM door externe mediadeskundigen laten wijsmaken dat zulks wel het geval zou zijn. Betekent dat dan dat over twee jaar het wijnverbruik in Nederland in volume gedaald is en in waarde fors gestegen? Wishful thinking, zouden ze in Californië dan waarschijnlijk zeggen. De stuntaanbiedingen waarmee supermarkten de afgelopen weken voor de dag kwamen, met drie voor een tientje of 2 halen 1 betalen, laten alvast anders vermoeden. Aanbiedingen waar ook KVNW-leden bij betrokken zijn die kennelijk toch meer op hebben met de zakenman dan met de dominee.

Tot slot nog dit: is het wel eens opgevallen dat het verantwoord drinkende, maar daarom (?) saai ogende manneke Wim er een beetje uitziet als documentairemaker Louis Theroux? Alleen is die in het echt allesbehalve saai. Laten we alleen hopen dat Hamersma en Giphart niet geschminkt als klonen van Wim door Californië moeten tuffen.
Xavier Kat, Michele Laine

Proficiat

Gelukkig zijn er uit wijnland nog steeds leuke dingen te melden. We zetten er graag een paar op een rijtje.

Michèle Lainé, afgelopen jaar op tamelijke onelegante wijze aan de deur gezet door het in Nederland opgeheven Sopexa, is aan de slag gegaan bij Business France. (Ook weer zo’n Franse club waar ze menen indruk te maken door Engels te gebruiken, maar dat terzijde.)

Xavier Kat, directeur van de in 2017 150 jaar bestaande Haarlemse Wijnkoperij Okhuysen kreeg een heuse Diamond Award ter gelegenheid van de Wine Professional. Het zal je maar gebeuren, zo’n fijn en prestigieus eerbetoon! Maar eerlijk is eerlijk, verdiend is het wel.
Ruben Kwakman, Adrian Zarzo

Sommelier Ruben Kwakman verkast weer eens. Nu van Le Vin’x in ’s-Hertogenbosch naar Zarzo in Eindhoven. Jammer voor Marieke Vennix, maar Adrian Zarzo knijpt natuurlijk zijn handen dicht met deze versterking. Want ja, wanneer je ondanks je fantastische wijnkaart maar drie trosjes krijgt van een zelfverklaarde restaurantgids voor wijnliefhebbers, dan is er werk aan de winkel. Al kun je je wel afvragen hoe en hoe vaak daar ‘geïnspecteerd’ is.
Marieke Vennix, Sabas Joosten
Sommelier Sabas Joosten van De Librije ten slotte mag zich dit jaar sieren met de prestigieuze titel Ambassador of Croatian Wine. Of hij veel concurrentie gehad heeft bij zijn uitverkiezing, laten wij discreet in het midden. Aangezien we na weken van droogstaan (!) in de agenda weer snakken naar een smaakvol evenement met gratis lekkernijen, hebben we ons uiteraard aangemeld voor het feestelijke partijtje ter gelegenheid daarvan op de Kroatische ambassade. Maar daarover later meer.

René van Heusden ML

Reageer op dit item

nl Nederlands