Trendbox ontdekt: klassiek wijnetiket favoriet - Perswijn
Nieuws

Trendbox ontdekt: klassiek wijnetiket favoriet

Wijndrinkers in Nederland kopen het liefst een wijn met een relatief klassiek wijnetiket. Die wijn ziet er volgens de wijnliefhebbers ook duurder uit. Dat blijkt uit onderzoek van Trendbox BV, uitgevoerd in onderzoek van het Productschap Wijn. De uitkomsten van het onderzoek werden bekend gemaakt tijdens het symposium Wijn & Marketing. Een andere frappante uitkomst: mannen willen meer over wijn leren, vrouwen zien wijn als prettig en gezellig.
Wijndrinkers in Nederland kopen het liefst een wijn met een relatief klassiek wijnetiket. Die wijn ziet er volgens de wijnliefhebbers ook duurder uit. Dat blijkt uit onderzoek van Trendbox BV, uitgevoerd in onderzoek van het Productschap Wijn. De uitkomsten van het onderzoek werden bekend gemaakt tijdens het symposium Wijn & Marketing. Een andere frappante uitkomst: mannen willen meer over wijn leren, vrouwen zien wijn als prettig en gezellig.

Duizend wijndrinkers

Trendbox ondervroeg meer dan duizend wijndrinkers tussen 16 en 65 jaar. De doelgroep heeft een positief beeld van wijn. Ze denken bij wijn aan status, genieten, ontspanning, kwaliteit, intellect en gezelligheid.

Opvallend zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen. Mannen zien wijn als meer dan alleen een product. Ze vinden wijn iets speciaals, waar je extra aandacht aan geeft en waar je veel kennis over wilt opdoen. Vrouwen zien wijn als beleving. Zij vinden dat wijn bij een prettige en plezierige gelegenheid hoort en ze denken bij wijn aan eten, romantiek, gezellig thuis en vakantie. Daarnaast is wijn voor vrouwen synoniem voor vrienden, feest, uitgaan en samen.

Groei consumptie

De groei van de consumptie van wijn in de afgelopen dertig jaar is ook in kaart gebracht. Naast een toename van de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking, is de totale groei verbonden aan de gemiddelde leeftijd waarop de consument regelmatig wijn is gaan drinken. Lag dat voor de vijftigplussers in het onderzoek rond 35 jaar, bij de respondenten onder de 35 jaar ligt deze leeftijd rond 23 jaar. Op basis hiervan kan gesteld worden dat wijn gedemocratiseerd is en een mogelijke ‘oubollige’ of elitaire connotatie is kwijtgeraakt. De nieuwe generatie wijndrinkers kijkt respectvol tegen het product wijn aan en wil daar kennis over opdoen.

Het Productschap Wijn heeft de volledige onderzoeksresultaten op de website gepubliceerd, zie http://www.wijn.nl

Reageer op dit item

nl Nederlands