Persbericht - Perswijn
Achtergrond & Interviews

Persbericht

Op maandag 16 februari is in de Haagse Hotelschool de eerste editie gelanceerd van de restaurantgids GaultMillau Benelux 2004. Daarmee is de befaamde GaultMillau gids voor het eerst ook in Nederland verschenen. De gids werd gemaakt in een eendrachtige samenwerking tussen Nederland en België. Het Nederlandse deel van de gids is tot stand gebracht door een Nederlandse equipe, die meer dan een jaar keihard heeft gewerkt om dit resultaat neer te zetten, uiteraard niet zonder de niet aflatende de steun van, en in voortdurend overleg met onze zuiderburen, om tot een coherent geheel te komen, volledig in de geest van de GaultMillaufamilie. Wel heeft elk deel zijn eigen karakter en zijn eigen taalgebruik, waarmee ook recht wordt gedaan aan de verschillende culturen van Nederland en België.
In totaal zijn er bijna vierhonderd Nederlandse en zo’n 900 Belgische en Luxemburgse restaurants in deze gids opgenomen. Bijzonder, omdat geen enkele eetgids zoveel informatie geeft over de restaurants, zodat de gast een meer dan weloverwogen keuze kan maken.
De Gault Millau geeft zoveel mogelijk informatie over de geselecteerde restaurants, met teksten in het Frans en Nederlands. Dus uitgebreide beschrijvingen, waarin aandacht voor wat op het bord komt en voor de kwaliteit van de wijnkaart. Bij de restaurants met de beste wijnkaart is dat met een eigen icoontje aangegeven. Apart vermeld wordt de beschikbaarheid van open wijnen en halve flessen. De restaurants die tot onze lievelingsadressen kunnen worden gerekend zijn voorzien van een hartje. De beoordelingen van de restaurants zijn voorzien van punten, met een syteem dat loopt van 1 tot maximaal twintig punten. In Nederland hebben twee restaurants 19 punten gekregen: Parkheuvel in Rotterdam en Oud Sluis in Sluis. Drie restaurants kwamen in aanmerking voor 18 punten: Beluga in Maastricht, De Bokkedoorns in Overveen en De Librije in Zwolle. 17 punten werden toegekend aan Vermeer in Amsterdam, Da Vinci in Maasbracht, Inter Scaldes in Kruiningen en De Lindenhof in Giethoorn. Een restaurant werd slachtoffer van het door ons gehanteerde geautomatiseerde opmaaksysteem vanuit een database: ’t Ganzenest in Rijswijk. Het werd wel uitgelezen bij de opmaak maar het staat niet in de gids, terwijl bij Rijswijk, op het kaartje, wel de score vermeld staat die wij ’t Ganzenest hadden toegekend: 16 punten. De beschrijving is in de fase na het exporteren en tijdens de opmaak weggeraakt. Wij bieden chef Harry Visbeen hiervoor onze welgemeende excuses aan en maken het volgend jaar goed.
Wij zijn er van overtuigd dat de GaultMillau Benelux in een behoefte voorziet.

Meer informatie: www.gaultmillau.nl of www.gaultmillaubenelux.com
e-mail: info@gaultmillau.nl;

Telefoon: 020-6922108

Reageer op dit item

nl Nederlands