Overpeinzingen op de maandagochtend 6 - Perswijn
Column Ronald de Groot
Columns

Overpeinzingen op de maandagochtend 6

Zo, we zijn weer in het land. Weer even terug naar de Nederlandse realiteit. Vooral het weer is hier anders, zodat het buitenleven heeft plaatsgemaakt voor het binnenleven. Het werk, tja, dat gaat gewoon door. Dat is de verworvenheid van de moderne techniek. Perswijn #6 is vooral in Frankrijk gemaakt, daarvoor hoef je tegenwoordig niet meer fysiek aanwezig te zijn.  Daardoor kun je je verblijf in het buitenland ook nog lekker even rekken.

Het meeste werk had ik aan een groot artikel over de Champagne. Het panel was begin juli (bijna) in zijn geheel afgereisd naar deze streek, om zich eens goed te laten informeren over de laatste ontwikkelingen rond deze mooie mousserende wijn. Het is met Champagne zoals het is met zoveel kennis: hoe meer je er in duikt, des te meer besef je hoe ingewikkeld het is, en hoe weinig je er eigenlijk vanaf weet. Duidelijk is wel dat de Champagne van na de crisis –die wel als een schok is ervaren- weer genoeg geld heeft om te investeren in goede wijnen. En wat ook zeker is, is dat mijn liefde voor Champagne in de loop der jaren steeds meer is gegroeid – en niet alleen die van mij. Ik kan me herinneren dat mijn vrouw ooit zei dat ze Champagne eigenlijk niet zo lekker vond –heel lang geleden. Dat zal ze nu niet meer zeggen. Ze is de complexe exemplaren met hele fijne bubbels enorm gaan waarderen. Goede Champagne is als een Bourgogne, maar dan met een fijne mousse, zo zei een van de producenten die we bezochten. Zo is het.

Wat me altijd de meeste moeite heeft gekost is de enorme marketing-machine die achter de grote Champagnes zit. En die de wijnen ook relatief duur maakt. Dat is nog steeds zo, maar ik heb me er uiteindelijk bij neergelegd, puur omdat Champagne zo’n prachtig product is. Deze vorm van branding is ook een deel van het succes van de Champagne. En de investeringen die worden gedaan, bijvoorbeeld in de enorme voorraden die moeten worden aangehouden of de aankoop van druiven –gauw € 6 per kilo- zijn ook enorm, en dat moet ook weer terugverdiend worden. Het zij zo. In de streek zeggen ze: hoe herken je een arme champagne-boer? Die moet zelf zijn Mercedes wassen. Het maakt allemaal niet uit: goede Champagne is prachtig. We doen het allemaal nog eens dunnetjes over met heerlijke Champagnes op 4 september, met de proeverij Le Tour de Champagne. Ik kijk er enorm naar uit.

Ronald de Groot

Reageer op dit item

nl Nederlands