Marques de Casa Concha: elegant en 'krokant'

Door: Sjoerd de Groot
23-06-2015

Op de Vinexpo heb je als bezoeker, zeker als je gericht te werk gaat, tijd voor meerdere, relatief korte bezoeken aan wijnhuizen van over de hele wereld. Althans... bijna de hele wereld, want zowel Australië als Nieuw-Zeeland hebben er voor gekozen dit jaar niet aanwezig te zijn. Dat terzijde. Een van deze korte bezoekjes was bij de immer enthousiaste Marcelo Papa van Concha y Toro.

Sinds 1998 is hij verantwoordelijk voor een reeks wijnen onder het label 'Casillero del Diablo', verkrijgbaar bij Albert Heijn. In aanbiedingsperiodes beginnen deze wijnen vaak al bij een prijs van € 5,-. In 1999 werd Marcelo tevens verantwoordelijk voor de wijnen met het label Marques de Casa Concha, een van de bekendste merken in Chili. Dat was ook precies de range waar hij ons over wilde vertellen.


Meer frisheid, minder alcohol

"Heus," zei hij, "ik laat jullie slechts drie wijnen proeven". Het werden er zes, maar dat vergeven we hem graag. Hij wilde laten zien hoe de stijl van onder andere de Marques de Casa Concha onder zijn leiding veranderd is en wat de reden was dat hij op zoek is gegaan naar meer frisheid en minder alcohol.

"Op een dag kwam ik er achter dat ik thuis de 'Marques' bijna niet meer dronk en ik ben op zoek gegaan naar de reden. Van nature hebben we in Chili geen problemen met het rijpen van het fruit, maar de wijnen krijgen daardoor vaak een stijl die je op veel andere plekken ook ziet. Daar wilde ik wat aan doen. De Cabernet 2012 heeft bijvoorbeeld bijna 15% alcohol. De 2014 is teruggebracht naar 13,4%.

We plukken de druiven eerder, en wat mij betreft is het een wereld van verschil. Je krijgt er zoveel frisheid en elegantie voor terug, minder alcohol en goede zuren. De wijnen zijn ook wat minder log, eerder zelfs 'krokant'. Mijn vrouw bleek ook enthousiast over de nieuwe richting. Ze zei: "De blend van pais (85%) en cinsault is de lekkerste wijn die je ooit hebt gemaakt." En dat na zo'n twintig jaar wijnmaken..."


Kan tegen een stootje

Het leuke hieraan is dat Marcelo zich niet laat afschrikken door de slechte naam die sommige druiven hebben. Pais is een druif die lang de meest aangeplante druif was in Chili. Hij werd vervolgens ingehaald door de cabernet sauvignon. Veel wijnboeren hebben de pais lange tijd met de nek aangekeken, of de druif werd gebruikt voor het maken van bulkwijnen met fikse opbrengsten per hectare. De druif is redelijk makkelijk om te verbouwen en hij kan wel tegen een stootje. Voor Marcelo is de pais aantrekkelijk, omdat hij er wijnen van kan maken die elegant en licht zijn. Precies de eigenschappen waar hij naar zoekt.


Meer informatie over Marcelo Papa en Concha y Toro is te vinden op hun website. De wijnen worden geïmporteerd door Albert Heijn.

 

Share |
  • Ambassadeurs Perswijn - doorlopend
  • Ribera del Duero Drink Ribera-drink Spain banner
  • Riesling Weeks 2017 t/m 19 juni
  • Banner Kwast tm 1 juni 2017
  • Winterhalter - t/m?