KVNW wint kort geding Wijnoutlet

Door: Ronald de Groot
03-10-2017

De KVNW toont zich steeds actiever in het bestrijden van ‘nepreclame’. Om die reden werd een kort geding aangespannen tegen Wijnoutlet, dat, aldus de KVNW onjuiste prijsvergelijkingen gebruikte. ‘Zo zette Wijnoutlet de prijzen van haar wijnen af tegen de prijzen van diezelfde wijnen van andere aanbieders uit andere oogstjaren of tegen restaurantprijzen. 

Verder adverteerde Wijnoutlet met een medaille die niet behaald was en werd onjuiste informatie verschaft over de herkomst van de wijn. Ook bleken 24-uurs aanbiedingen na het verstrijken van die 24 uur gewoon door te lopen.’  

Volgens de KVNW is de informatie die Wijnoutlet heeft verstrekt over een aantal aangeboden wijnen misleidend en zijn de prijsvoordelen die zij consumenten heeft voorgehouden, simpelweg onjuist. De rechter heeft de KVNW daarin nu gelijk gegeven.

Bekende reclame van Wijnoutlet (Bron: Wijnoutlet.nl)

In juni had de Reclame Code Commissie (RCC) in een bijna identieke zaak van de KVNW tegen Wijnoutlet, al geoordeeld dat bepaalde reclame-uitingen van Wijnoutlet misleidend en in strijd met de Reclame Code voor Alcoholhoudende Dranken zijn. Nadat Wijnoutlet de KVNW had laten weten deze uitspraak naast zich neer te leggen, is door de KVNW besloten dit kort geding aan te spannen. De rechter heeft de KVNW niet gevolgd in de stelling dat de vergelijking met buitenlandse aanbieders geen realistisch alternatief biedt en dus misleidend zou zijn. 

De Voorzieningenrechter heeft geoordeeld dat Wijnoutlet gedurende twee weken een rectificatie moet plaatsen op haar homepage waarin wordt aangegeven dat zij zich met betrekking tot de in het vonnis genoemde wijnen schuldig heeft gemaakt aan een oneerlijke handelspraktijk. Die rectificatie moet worden geplaatst binnen 7 dagen na betekening van het vonnis, op straffe van een dwangsom.

In reactie op de uitspraak zegt Peter van Houtert, voorzitter van de KVNW: “Wij moeten allen zorgen voor juiste informatie over de aangeboden wijnen. Daar mag geen twijfel over bestaan. Daarnaast is het imago van de gehele wijnhandel in het geding en ondervinden bonafide wijnhandelaren oneerlijke concurrentie als bepaalde bedrijven over de schreef gaan. Het is goed dat daar nu een heldere uitspraak over is gedaan. Uiteraard zijn wij bereid het gesprek met Wijnoutlet aan te gaan over onze gezamenlijke belangen”. 

Ronald de Groot

Share |
  • Santa Rita t/m april of september 2018
    • Banner Kwast  1 sept 2017 tm 1 dec 2017
    • Wine in Moderation (gratis en doorlopend) versie 2
    • Winterhalter - t/m?
    • Ribera del Duero Drink Ribera-drink Spain banner
    • Ambassadeurs Perswijn - doorlopend