Champagne aan Zee - proeverij - Perswijn
Achtergrond & Interviews

Champagne aan Zee – proeverij

Champagnehuis Nicolas Feuillatte kan zich niet roemen op een rijke historie, traditie en eeuwenoude ervaring, want het huis is net 30 jaar oud, oftewel jong.

Het beeld van een gerenommeerd champagnehuis in de Champagnestreek met een hoofdkwartier in een monumentaal, chique pand met imposante gietijzeren hekken, een zware eikenhouten toegangspoort en een kolossale, gebeeldhouwde entree is op Nicolas Feuillatte niet van toepassing. Wel maakt Nicolas Feuillatte gebruik van de specifieke, natuurlijke omstandigheden in de Champagne, zoals de krijtbodems, het voor wijnbouw kantje-boord-klimaat van Noord-Frankrijk, de teelt van de nobele druivenrassen pinot meunier, pinot noir en chardonnay en de uitgesproken deskundigheid in het gehele champagneprocédé.

Nicolas Feuillatte – jong, dynamisch en modern

Even buiten Épernay wacht de bezoeker bij Nicolas Feuillatte een modern bedrijfsterrein. Zo gaat dat als je pas sinds 1976 champagne produceert. Nicolas Feuillatte beschouwt zichzelf als een jong, dynamisch en eigentijds bedrijf dat een moderne champagne produceert die vandaag de dag wereldwijd verkrijgbaar is. 5.200 kwekers, onderverdeeld in 85 coöperaties, zijn partner in dit succes.

Een moderne Champagne
Als Nicolas Feuillatte al iets anders dan zijn eigen naam op de gevel zet, is het wel de toevoeging ‘Een moderne champagne’. Want als bij één wijn de aanpak van het productieproces van belang is, dan is het wel bij champagne. De meest feestelijke aller wijnen is immers een gecreëerde drank, een assemblage van versneden wijnen uit verschillende gebieden in de Champagnestreek. De voornaamste zorg van de producent is om schommeling in de kwaliteit tegen te gaan. Bij het merendeel van champagne speelt voor de consument het oogstjaar, de herkomst of zelfs het ras van de druiven nauwelijks een rol. Champagne is een mengwijn, waarbij dikwijls de reputatie van het merk bepalend is, maar tegenwoordig vooral het vakmanschap van de producent.

Moderne en frisse ideeën
Als nieuwkomer temidden van wereldberoemde producenten heeft Nicolas Feuillatte zich niet als beginneling opgesteld, maar juist als iemand die moderne, frisse ideeën koppelt aan de techniek en de marketing van deze tijd. Hij begon met champagne toen een familielid zijn broer en hem een wijngaard van 12 hectaren bij Bouleuse, nabij Reims, naliet. De broers namen herstel en herplant van het bedrijf serieus ter hand. De eerste jaren verkochten ze de opbrengst van het land aan toonaangevende champagneproducenten. Maar in 1976 maakten ze hun eerste, eigen champagne. De productie groeide van jaar tot jaar. En nu wordt Nicolas Feuillatte champagne in meer dan 75 landen over de gehele wereld verkocht.

Filosofie
De filosofie van Nicolas Feuillatte is dat een moderne champagne op een eigentijdse manier moet worden geproduceerd. Hij was de eerste die in de Champagne het fermentatieproces in roestvrijstalen vaten realiseerde. Inmiddels zijn technische verbetering, automatisering en permanente modernisering begrippen geworden. Het complete productieproces is computergestuurd en de nieuwste materialen en laatste technologie zijn toegepast. Mensenhanden komen er nog nauwelijks aan te pas.

Niets wordt aan het toeval overgelaten, of het nu om temperatuur, hygiëne of het keren van de flessen gaat. Al deze voorbereidingen zorgen iedere keer weer voor bijzondere blends. Niet voor niets heeft Nicolas Feuillatte champagne een vierde positie ingenomen op de lijst van wereldwijde champagnemerken.

Nicolas Feuillatte toont aan dat een indrukwekkende geschiedenis geen vereiste is om een mooie champagne te maken. Met eigentijdse liefde voor het edele product, gekoppeld aan modern vakmanschap, ontstaat een prachtige champagne! Champagne Nicolas Feuillatte.

Reageer op dit item

nl Nederlands