Breuk lijkt op komst tussen Nederlands Gilde van Sommeliers (NGS) en Jan Rook van het Wijnplein - Perswijn
Achtergrond & Interviews

Breuk lijkt op komst tussen Nederlands Gilde van Sommeliers (NGS) en Jan Rook van het Wijnplein

Door Ronald de GrootNaar aanleiding van een reis naar Australië is er binnen de NGS sprake van onvrede over de opstelling van Jan Rook van de website Wijnplein, aldus Cees Vos, voorzitter van het NGS. Deze is niet erg te spreken over de verslaggeving van Jan Rook tijdens deze reis. Jan Rook reisde als journalist mee op uitnodiging van het NGS, aldus Vos. ‘Van een journalist mag je verwachten dat hij op correcte wijze verslag doet van de gebeurtenissen en proeverijen tijdens zo’n reis. Helaas moet echter worden geconstateerd dat Jan Rook alleen maar aandacht besteedt aan zijn sponsors en anderen links laat liggen. Dat steekt. Als je weet dat het bedrijf Ad Bibendum veel energie heeft gestoken in het slagen van de reis en dan over hun activiteiten vervolgens niets wordt geschreven, dan word je daar niet vrolijk van. Op deze manier kan het niet verder.’ Het NGS heeft de eigen site al langere tijd uitbesteed aan Het Wijnplein, maar was daar in toenemende mate ontevreden over. Zo werd dit voorjaar zomaar de banner van het NGS gehalveerd, eveneens om commerciële redenen, zo meldde Vos al eerder. In de praktijk zal dit betekenen dat de site van het NGS volledig onafhankelijk wordt van het Wijnplein en dat het uitnodigen van Jan Rook om mee te reizen met het NGS in heroverweging zal worden genomen. Sommelier Paul op ten Berg van Restaurant De Seinpost in Scheveningen zal straks verantwoordelijk zijn voor de website van het NGS.
Jan Rook van Wijnplein is het niet eens met de uitspraken van Vos. Hij stelt niet als journalist te zijn uitgenodigd, maar zich gewoon als (geassocieerd) lid van het Gilde heeft ingeschreven voor het bedrag van €2000. Bovendien betreurt hij dat Cees Vos, de geuite kritiek nog op geen enkele manier rechtstreeks aan hem heeft gericht. Jan Rook vindt het teleurstellend dat de kritiek hem langs deze weg bereikt. Hij meent dat constructieve voorstellen zijn gedaan over de samenwerking in 2003. ‘De tijd en energie die wij de afgelopen drie jaar hebben besteed aan de site van het NGS staat in geen enkele verhouding tot wat een commercieel bedrijf het Gilde daarvoor in rekening zou brengen.’
De kritiek over de verslaggeving wordt weggewoven. ‘Dat Belgisch importeur Ad Bibendum niet tevreden is, moge zo zijn. Zij zijn niet ingegaan op een eerder aanbod van mij dat net zoals de andere sponsoren van €250 (!) vermelding van hun naam in de artikelen garandeert. Daarmee staat de passage dat ik alleen oog zou hebben voor de sponsors dus op gespannen voet met de waarheid. De bijdrage van €250 voor de reis naar Australië is zowel voor mij als voor de sponsor een symbolische bijdrage en van alle bezoeken en proeverijen, óók die door Monard waren aangezet, is integraal verslag gedaan. Ook de meegereisde sommeliers, die ik de e-mail van Bjorn Monard heb laten lezen, zijn het niet met hem eens. Tenslotte is het zo dat ik als hoofdredacteur van Wijnplein me niet bepaald verplicht voel om uit liefdadigheid de naam te noemen van een bedrijf dat een eerdere toezegging voor een bijdrage aan een artikel op Wijnplein tot op de dag van vandaag niet heeft voldaan.’
Een duidelijker uitspraak over de werkwijze van Jan Rook dan deze lijkt mij niet mogelijk. De lezer van zijn website weet nu waar hij aan toe is.

Reageer op dit item

nl Nederlands